Ar trebui sa iei in considerare numai accidentele datorita defectelor de fabricatie. Atunci cind accidentul este datorat altor factori (greseli de pilotaj, atacuri teroriste, intretinere necorespunzatoare) nu inseamna ca avionul nu a fost bun.
Cele mai sigure şi cele mai riscante avioane
În statistici, Tu-154 şi Boeing 707 stau prost respectiv foarte prost.
În 2009, şansele ca un zbor comercial să sfârşească tragic au fost mai puţin de unu la un milion, conform datelor ICAO. Mai exact, 0,71 avioane pierdute la un milion de zboruri în toată lumea, adică 685 de victime dintr-un total de 2,3 miliarde de pasageri. În 1945, primul an de statistici, fuseseră 247 de victime la doar nouă milioane de pasageri. De atunci, aviaţia a învăţat din fiecare dintre miile de greşeli.
Acum, fiecare dintre avioanele de generaţie nouă are o medie de câteva milioane de zbor până la un accident catastrofal (hull loss). Această statistică nu ia în calcul atacurile teroriste.
Sunt şi avioane nu au un istoric suficient de concludent. ca A380. Sau care au arătat limitele statisticii: cu un singur accident din 12 unităţi construite, Concorde s-a transformat din cel mai sigur avion în sicriul zburător numărul unu. Toată flota avea doar 80.000 de zboruri.
În această clasă de risc mai intră doar pionierii aviaţiei cu reacţie: primele versiuni ale De Havilland Comet (cel de pe Discovery, cu ferestrele pătrate) sau Boeing 707. Ultimul are la activ o prăbuşire la fiecare 200 de mii de ore de zbor. Din cele o mie construite, au căzut 116 şi mai sunt operaţionale sub 100, inclusiv „Air Force One” românesc.
Spre comparaţie, Tupolev 154 a fost construit tot în 1000 de exemplare iar cifra celor care încă zboară este tot sub 100. Însă până la tragedia de la Smolensk fuseseră doar 30 de accidente cu victime. Asta se traduce într-un accident pentru fiecare milion de ore de zbor, adică la fel ca Airbus-310, avionul căzut la Baloteşti.
14 comentarii
Concorde – sicriu zburator? Pe ce este bazata aceasta afirmatie? Din informatiile gasite pe internet nu am gasit decat un singur incident soldat cu victime in care sa fi fost implicat un avion de tip Concorde.
@angel
Atacurile teroriste nu sunt incluse. restul cauzelor sunt şi nu e inovaţia mea. Aşa sunt centralizate statisticile.
@heto
Scrie chiar acolo pe ce se bazează. A căzut unul din doar 12 construite. Este una dintre cele mai mari rate de prăbuşire.
mai conteaza si ce zboruri se fac … Concorde era transatlantic pentru fotomodele, cat se invarte 707 pana la Praga se pot intampla mai putine in aer dar mai multe evenimente la sol
Cele masi sigure avioane sunt cele din care te dai jos si pui piciorul pe pamant, restul e apa de ploaie.
Ar fi fost dreagut daca ati fi avut si numarul mortilor din accidente auto, feroviare si navale din ultimul an , asa de dragul comparatiei 🙂 ( evident ar fi fost aproximative , dar numarul de morti este la nivelul miilor numai in romania … la nivel clobal cred ca avem 100.000 de morti numai din accidente auto )
comentarii nedocumentate . . . . ce sa-i faci, sfarsit de saptamana, etc. , va rog sa ma scuzati
am gasit ceva date … peste un milion de morti anual in accidente auto, la nivel mondial
mai ramane sa ne luam avion cu totii, ca doar este cel mai sigur mijloc de transport nu? 😛
In fiecare moment , sint mii de persoane in zbor pe aceasta planeta .
Numarul de morti anual este mult mai mare in transportul auto !
Boeing 707 a fost un avion " pionier tehnologic" in transportul de persoane .
La fel si in zona sovietica cu Tu- 154.
Noile avioanne sint realizate si in baza invataturilor din experientele trecute !
Multe avioane vechi sa afla in proprietatea unor companii de transport aerian de doi bani in care securitatea zborului este ultima problema !
Mi se pare neprofesionist articolul…
Statististica joaca uneori feste pentru cei care nu se pricep…normal ca brut, Concorde da un coeficient care-l descalica dar au fost doar 12 avioane, timp de aproape 30 de ani care au avut un singur accident…
Boeing 707 produs intr-o alta generatie comparat cu A 340 care e relativ nou…
Site-ul de unde a fost adus articolul e pentru cei carora zborul le provoaca frica … un ONG, si nu reprezinta date oficiale in acceptiunea generala…
@Kris
Mi se pare neprofesionist comentariul. E puţin frustrant să fiu acuzat de ce n-am spus.
Dacă citeşti cu atenţie vei observa că exact asta ziceam: cazul Concorde demonstrează limitele statisticii.
Comparaţia dintre A340 şi Boeing 707 e perfect validă. Toată lumea ştie că sunt din generaţii diferite, puţini ştiu cum se traduce asta în ore de siguranţă.
Articolul nu a fost "adus" de pe un site. Datele din text sunt de la ICAO.
Datele din tabel reprezintă o împărţire simplă pe baza datelor oficiale despre prăbuşiri respectiv ore de zbor, pe care am găsit-o centralizată de fearofflying.com. După care, am verificat caz cu caz toate avioanele pentru care am găsit date oficiale.
Ai dreptate, imi cer scuze pentru catalogarea prea drastica…dar domeniul de prima tinerete a fost aviatia si ma cam aprinde nostalgia…
Da, rata de siguranta se ia ca numar de accidente la milionul de ore de zbor…chiar daca nu-mi convine…
….."au căzut 116 şi mai sunt operaţionale sub 100, inclusiv “Air Force One” românesc."….. Doamne ajuta, poate o cade si asta cu toti in el. 🙂 Doamne ajuta!
Air Force One-ul romanesc e acum un Airbus A310 care apartine TAROM. Nu stiu daca Boeing-ul 707 mai zboara, insa stiu ca nu mai este folosit de presedinte.
Nu gasesc in statistica asta Saab 2000. Sau Iliusin 86, Iliusin 96, Iliusin 114, Tupolev 204, si poate or mai fi. Toate astea am citit undeva ca nu au inregistrat niciun accident mortal. Cu capitolul asta imaculat, aceste avioane ar fi trebuit sa fie in top. Am impresia ca nu figureaza aici pentru ca nu-s nici americane, nici airbusuri.