Riscograma
Lucian Davidescu

PSD mai drege din gogomănie: Impozitul progresiv măreşte aproape toate salariile

Ponta ţinteşte mai sus cu impozitarea progresivă: Vrea să mărească veniturile mai mici decât al Preşedintelui şi să le taie doar pe cele mai mari.

După ce a încercat marea cu degetul cu o grilă progresivă năucitoare, PSD vine cu o variantă îndulcită care măcar ţine cont de realitatea că – în România – chiar şi salariile relativ mari sunt de fapt foarte mici. Practic, grila echivalează cu o relaxare fiscală progresivă de care ar urma să beneficieze, potrivit businessday, 99% din contribuabili.

Pragurile se aplică, teoretic, la baza de impozitare adică venit brut minus contribuţii.

<1000 lei – 0%
1000-4000 lei – 15% din ce depăşeşte 1000
4000-12000 lei – 450 lei + 25% din ce depăşeşte 4000
>12000 lei – 2450 lei + 35% din ce depăşeşte 12000

Salariul minim net ar creşte cu 40 de lei, de la 460 la 500 de lei. Rata totală de impozitare ar muncii scădea de la 40 la 35%.
Salariul mediu net ar creşte cu aproape 140 de lei, până la 1500 de lei. Rata de impozitare a muncii ar scădea de la 45% la 39%
Până la aproximativ 8000 de lei brut (6700 bază de impozitare, 5600 net) salariaţii au de câştigat.

Cei 50.000 de salariaţi care declară venituri mai mari de atât fie lucrează la stat şi vor pierde din venit, fie lucrează în sectorul privat şi îşi vor trece probabil veniturile înapoi pe firme. Puţinele câştiguri vor fi şterse de pierderile la bugetele CAS.
Iată însă ce ar păţi un contribuabil cinstit: Dacă angajatorul are cheltuieli salariale de 5.000 de euro, angajatul taxat cu cota unică ia acum un salariu net de 2750 de euro (impozitare 45%). În prima variantă de impozit progresiv, PSD voia să-l lase cu doar 2.000 de euro (impozitare 60%). În ultima variantă de impozit progresiv, PSD vrea să-l lase cu aproximativ 2.500 de euro (impozitare 50%). Nivelul maxim de impozitare tinde către 55%.

În medie însă, actuala propunere de impozitare progresivă ar reduce taxarea muncii în România de la aberantul 43% – cât este acum – la mai puţin de 40%, iar încasările bugetare din impozitul pe venit ar scădea de la 3,7% – cât au ajuns după introducerea cotei unice – înapoi în jurul nivelului de 3,4% din 2004. Aparent, PSD şi-a asumat scăderea de încasări, iar singurul risc este să nu reajusteze cifrele în clipa în care ar fi în situaţia să întocmească un buget.

Totuşi, reducerea de fiscalitate rămâne prea modestă pentru a încuraja crearea masivă de locuri de muncă, declararea muncii la negru şi aducerea în sistem a salariilor foarte mari. E o veste bună, totuşi, că PSD e în stare să se trezească, încet-încet la realitate. Mai exact, la realitatea că orice impozitare a muncii mai mare de 25-30% este ruinătoare pentru România.

În fine, pentru că până la urmă metoda de impozitare este o chestiune care ţine şi de politică, nu doar de economie, reiau aici formula care ar mulţumi ambele tabere:

– Impozit diferenţiat, de 0% pentru sumele mai mici de 1000 de lei şi 25% pentru ce depăşeşte.
– CAS de 25%, dar plafonat la primii 1.000 de lei.
– Nicio altă taxă pentru angajat şi angajator. Casa de sănătate poate fi finanţată cu o parte din TVA, iar golul de venituri de la buget – prin triplarea taxelor pe proprietate.

De acord, o reducere de fiscalitate e greu de făcut acum, dar păstrarea poverii enorme pe muncă este de-a dreptul catastrofală. E o situaţie din care nu se poate ieşi prin nicio metodă contabilă. Nu se mai poate cârpi nimic, sistemul de taxare trebuie reconstruit cu totul!

8 comentarii
Flavius

Subscriu, măcar să se vadă clar cine şi cât plăteşte. Acum, o persoană care primeşte salar net de 2500 de lei nu îşi dă seama că în fiecare lună se varsă la sănătate pentru ea ~400 de lei (la naiba). Şi nu se ceartă cu medicii când aceştia îi cer şpagă, şi nu se ceartă cu poliţistul şi cu cel de la primărie….

Românii sunt prea protejaţi de adevăr prin negocierea directă a salariului net. Ar trebui ca fiecare angajat să îşi plătească personal, lunar, toate contribuţiile; poate aşa devine mai conştient de importanţa lui şi a banilor lui.

GoguPaleologu

Iata cum se procedeaza in Belgia cand mergi la medicul de familie.
Exista coplata si acolo, dar reprezinta 20 % din costul tratamentului sau ce ai de platit.
Mergi la medicul de familie si platesti cash sau cu cardul 100 % din ce e de platit. Casa de asigurari iti deconteaza tie 80 % din ce ai platit si retine valoarea coplatii (adica 20 %).
Tu ca pacient ai tot interesul sa primesti chitanta de la medic, altfel n-ai cum sa recuperezi banii platiti (de la Casa de asigurari).
Nu e simplu?

Nickmann

Problema se complica, actualmente, prin lipsa locuriilor de munca. Daca vor sa faca ceva, ar trebui ca toti sa atraga investitori, sa faca posibila cresterea locuriilor de munca, chiar si prin recalcularea sistemului de impozite si taxe.

Lancaster

@ Flavius – aşa e în Germania, nu se poate plăti cash salariul net, ci e obligatorie plata salariului brut prin bancă. Toate viramentele le face banca, din contul salariatului. Iar dacă te uiţi în extrasele de cont, se vede clar cât e impozitul, cât e asigurarea de şomaj, cât e contribuţia la biserică (în Bavaria există şi aşa ceva). Există şi la ei muncă la negru, dar are o pondere nesemnificativă. La noi, firmele reţin contribuţiile şi după aceea mai văd ele dacă şi când le virează. Dacă ar fi obligate să vireze integral în bancă salariul brut, economia ar fi foarte repede asanată.

morcov

discutia despre impozit flat sau progresiv in romania este inutila atata vreme cat taxele sociale CAS si CASS sunt enorme, beneficiul de pe urma lor, in prezent si in viitor, este aproape ZERO, si nu exista nici un plafon real. Nu are sens sa discutam de impozit cand noi avem 31% CAS + 16% CASS + alte maruntisuri …

totedati

cel mai important, şi care se discută foarte puţin, aici e regimul deductibilităţilor de la plata impozitelor …

alea contează, fără ele impozitul progresiv nu ar avea impact prea mare la bizonul contribuabil! adică dai bani pe o grădiniţă privată … cheltuială deductibilă din impozit … dai bani pe izolare termică mai bună a casei … cheltuială deductibilă … dai bani pe o şcoală privată pentru copil, se deduce din impozit!

funcţie de politica socială şi economică unele din ele deductibile 100%!

dar dacă dai banii pentru excursie în grecia, nu mai e deductibil! dai bani pe beemve … nu se deduce!

samd …

mai încolo dacă sistemul îcepe să aducă beneficii … CAS şi CASS nu le mai dai forţat la grămadă … dacă vrei asigurare medicală privată, o parte din sumă se scade din CAS … la fel la pensii, nu mai vrei pensie de stat, te duci la privat, se scade din ce dai dincolo, la grămadă …

împingi în administare privată tot mai mult din ce administrează prost acum statul … laşi bizonul să aleagă el unde dă banii, doar impui un nivel minim al contribuţiei … totul deductibil! aşa impozitul progresiv ar începe să aibe impact economic pozitiv în economie cu o minimă plasă de siguranţă că se adună cât de cât de bani pentru a putea asigura acces la sistemul medical şi celor cu venituri mici …

lucrurile astea, cu cheltuieli deductibile, se pot face şi în sistemul cotei unice şi a celei progresive … doar că la cea progresivă povara fiscală pe umerii celor cu venituri mici poate fi teoretic redusă … teoretic nu practic că dacă veniturile nu cresc în timp cea mai mică cotă progresivă poate ajunge egală sau mai mare ca cota unică!

@Lancaster
plata salariului brutul integral în cont şi plata impozitelor exclusiv de către contribuabil e o idee bună … nu ştiam că aşa e în germania, dar nu pare o idee proastă … cum pot plăti utilităţile şi abonamentul de mobil direct din cont aşa îmi pot plăti singur şi CAS-ul! dar statului român îi este frică şi de lucruri simple de genul ăsta! dacă nu plătesc CAS-ul!? ce face statul român!? dă din groapă în groapă de prost ce e că habar nu are că gigel, adică eu, îi datorez CAS! eu, în actele lui sunt mort de mult! sau am viză de flotant pe marte!

statului român îi este frică de propria incompetenţă când va trebui să dea piept cu milioane de capete impozabile de bizoni … aşa la sute de mii de firme e mai uşor, se mai drege busuiocul, că alea oricum trebuie să cotizeze la puşculiţa partidului, sunt în scripte, în sistem, nu le-au uitat pedeleii mafioţi, doar dau ture lunar pe la fiecare să îşi ia şpaga! la milioane de persoane fizice de urmărit şi verificat, mai ales la nivelul de informatizare şi integrare a sistemelor informatice dintre diversele instituţii ale statului va fi nenorocire şi război cu hârtii!

doar s-a văzut asta la primul heirup cu plata impozitelor de către artişti şi scriitori … să dai în boală nu alta, eu vin să plătesc iar tu stat tâmpit nu ştii dacă trebuie să iei sau nu banii … nici actele normative nu erau toate gata!

huooooo!!!! jos cu pedeleii!!!!

VictorCh

Nepriceput fiind eu in economie, n-am urmarit propunerile succesive ale PSD, astfel incat nu stiu ce prevad acestea, informatiile mi le iau doar din articol.
La grafic se precizeaza ca abscisa reprezinta „Venituri anuale (mii euro)” (neprecizand despre CE „tip” de venit e vorba), dar pe acelasi grafic apare si grila PSD, care (coroborand cu textul) pare sa presupuna un curs de schimb leu-euro de 1:1 (pragurile de impozitare de 1.000 lei, 4.000 lei si 12.000 lei care „…se aplică, teoretic, la baza de impozitare adică venit brut minus contribuţii” – desi in text nu este precizat verbatim – presupun ca sunt lunare, nu anuale, si in acest caz cifra valorii lor anualizate a fost translatata direct in grafic, fara a fi fost facuta mai intai convertirea lor in euro), ceea ce pare sa fi condus la ceea ce (aparent) rezulta din grafic (si eu consider ca ar fi o aberatie) – ca dupa aceasta reducere impozitarea la noi ar fi oarecum (in general, in principiu) similara celor din SUA, Franta, Germania si UK, undeva INTRE acestea.
Normal cred ca ar fi (in cazul neprecizarii ca ALTFEL stau lucrurile) ca pe de o parte graficul sa fie unitar, si pe de alta parte graficul si textul sa se refere la acelasi lucru… (Scuze pt insolenta de a-mi permite eu, un necunoscator, sa „corectez” un specialist in economie, probabil oi fi inteles eu ceva anapoda…)

Off-topic: abonarea prin e-mail la comentarii ulterioare pare sa nu functioneze: n-am fost instiintat despre nici un comentariu ulterior propriului meu comentariu; sau de la introducerea acestei facilitati sa fi fost mereu eu ultimul care a comentat?

@ totedati: Ma iertati, domnu’ bizon contribuabil gigel, NICI cu sistemul deductibilitatilor nu-s „in clar”. Poate aveti amabilitatea sa ma lamuriti in legatura cu afirmatia urmatoare:
„…dai bani pe o grădiniţă privată … cheltuială deductibilă din impozit … dai bani pe izolare termică mai bună a casei … cheltuială deductibilă … dai bani pe o şcoală privată pentru copil, se deduce din impozit!”
Respectivele cheltuieli sunt deductibile DIN IMPOZIT? Adica mi le plateste statul? Chiar lasand deoparte izolarea termica si repararea acoperisului, a fatadei si/sau a gardului, avand in vedere pe de o parte costul educatiei private si pe de alta parte cuantumul impozitului, pt un roman „de rand” (adica ne-mare patron pt bunastarea caruia sa trudeasca o armata de angajati sau alta varianta „ejusdem farinae”) care are trei-patru copii si face efortul si sacrificiul de a-i „scoli” pe toti in sistemul privat, e posibil sa nu mai trebuiasca sa plateasca impozit catre stat cat traieste…
Eu intotdeauna ma gandisem (asa… neclar, cumva semisubconstient, fara sa-mi analizez modul de evaluare) ca respectivele sume sunt deduse doar din VENITUL IMPOZABIL, nu direct din impozit…

dorian pop

in sfirsit o idee desteapta pentru care va felicit daca o puneti in aplicare.Trebuia de la inceput introdusa impozitarea progresiva ,dar tot guvernantilor nu le-a convenit da li se diminueze veniturile,acuma daca si in 2011 si-au votat cresterea cu 15% nu se simt prea mult .felicitari pt idee,dar pina e pusa in aplicare mai dureaza.asa ca traim cu speranta.